Wydział Administracji i Nauk Społecznych
Dziekan: Dr Irena Gałka
Obsługa administracyjna: Mgr Elżbieta Borowiecka
Adres: 99-300 Kutno, ul Lelewela 7
email: wans@wsgk.com.pl
telefon: 24 355 83 42
Dostępne kierunki studiów
Studia na kierunku administracja pierwszego stopnia trwają 6 semestrów. Prowadzone są w trybie stacjonarnym i niestacjonarnym. Liczba godzin na studiach stacjonarnych nie powinna być mniejsza niż 1800.
Łączna liczba uzyskanych punktów ECTS za zaliczenia, egzaminy, i pracę licencjacką po 6 semestrach wynosi 180 punktów ECTS. Praktyki zawodowe trwają 4 tygodnie. Zasady i formy odbywania praktyk ustala Uczelnia.
SPECJALNOŚCI:
administracja publiczna
administracja gospodarcza
administracja elektroniczna
administracja w służbie zdrowia
bezpieczeństwo i porządek publiczny
administracja w wymiarze sprawiedliwości
administracja i zarządzanie projektami europejskimi
administracja porządku publicznego i funkcjonowania Policji – ochrona osób i mienia
NA WSZYSTKICH SPECJALNOŚCIACH OFERUJEMY NAUKĘ JĘZYKA MIGOWEGO!
Jesteśmy jedną z niewielu Uczelni, które podpisały porozumienie z Komendą Główną Policji, dzięki któremu nasi absolwenci przyjęci do służby będą odbywać krótsze szkolenia podstawowe. Zgodnie z podpisanym porozumieniem, uzgodnienia takie przysługują absolwentowi uczelni, która w programie studiów zapewni zajęcia z zagadnień dotyczących m. in. prawa karnego, prawa wykroczeń, bezpieczeństwa ruchu drogowego, zwalczania patologii, praw człowieka, użycia środków przymusu bezpośredniego.
SYLWETKA ABSOLWENTA:
Podstawowym celem nauczania na kierunku administracja jest wykształcenie wykwalifikowanej kadry zdolnej do podjęcia pracy, zarówno w organach administracji krajowej jak i zagranicznej. Absolwent posiada umiejętności posługiwania się ogólną wiedzą z zakresu nauk społecznych, zwłaszcza nauk o prawie i o administracji, oraz podstawową wiedzą ekonomiczną. Posiada umiejętności wykorzystania wiedzy w pracy zawodowej z zachowaniem zasad etycznych. Jest przygotowany do pracy urzędniczej w różnych rodzajach administracji publicznej – tak rządowej, jak i samorządowej – oraz do stosowania prawa w instytucjach niepublicznych. Absolwent jest przygotowany do samodzielnego doskonalenia i uzupełniania nabytej wiedzy i umiejętności w warunkach postępu procesów integracyjnych w Europie. Absolwent potrafi rozwiązywać problemy zawodowe, posiada umiejętności komunikowania się z otoczeniem w miejscu pracy, sprawnego posługiwania się dostępnymi środkami informacji i techniki biurowej, aktywnego uczestniczenia w pracy grupowej oraz organizowania i kierowania niewielkimi zespołami. Potrafi samodzielnie podjąć i prowadzić działalność gospodarczą, wykazując się znajomością prawa i umiejętnością jego stosowania w praktyce. Zna język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy oraz umieć posługiwać się językiem specjalistycznym z zakresu administracji, prawa i ekonomii, w stopniu koniecznym do wykonywania zawodu. Absolwent jest przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia.
Absolwent kierunku Administracja ma przed sobą ciekawe perspektywy rozwoju zawodowego, w które wpisują się:
- Urzędy miast i gmin.
- Starostwa powiatowe.
- Urzędy marszałkowskie.
- Urzędy wojewódzkie.
- Samorządowe jednostki budżetowe.
- Urzędy pracy.
- Kuratoria oświaty.
- Państwowa Inspekcja Pracy.
- Zakłady Ubezpieczeń.
- Działy administracyjne podmiotów gospodarczych.
Po ukończeniu studiów absolwenci otrzymują dyplom ukończenia studiów wyższych z tytułem licencjata, uprawniający go do kontynuowania nauki na studiach drugiego stopnia (magisterskich) na dowolnie wybranej uczelni.
Absolwent studiów drugiego stopnia uzyskuje dyplom ukończenia studiów wyższych z tytułem magistra, uprawniający go do kontynuowania nauki na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich) na dowolnie wybranej uczelni.
Absolwenci obydwu poziomów studiów kierunku administracja, wykwalifikowani do pracy urzędniczej w administracji publicznej – rządowej i samorządowej (na niższych i średnich stanowiskach), przygotowujący się do objęcia stanowisk spółkach z udziałem Skarbu Państwa mogą również m.in. pogłębiać wiedzę w ramach MBA (Master of Business Administration).
Atutem kierunku Administracja jest również współpraca w ramach podpisanej umowy z Komendą Główną Policji, dzięki której nasi absolwenci przyjęci do służby będą odbywać krótsze szkolenia podstawowe. Zgodnie z podpisanym porozumieniem, uzgodnienia takie przysługują absolwentowi uczelni, która w programie studiów zapewni zajęcia z zagadnień dotyczących m. in. prawa karnego, prawa wykroczeń, bezpieczeństwa ruchu drogowego, zwalczania patologii, praw człowieka, użycia środków przymusu bezpośredniego
Jednolite studia magisterskie na kierunku psychologia mają na celu profesjonalne przygotowanie studenta do pracy w zawodzie psychologa. Uczelnia zakłada kształcenie na kierunku „Psychologia” elit społecznych, bardzo dobrze przygotowanych do realizacji zróżnicowanych zadań zawodowych, zgodnych z wymaganiami rynku pracy, osób charakteryzujących się inicjatywą, twórczym i krytycznym myśleniem, refleksyjnych praktyków, osoby efektywnie odnajdujące się w pracy zawodowej. Koncepcja kształcenia zorientowana jest na wielowymiarowy i wieloaspektowy rozwój człowieka, na jego aktywną obecność w otoczeniu społecznym. Ma charakter interdyscyplinarny, została osadzona w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie psychologia. Koncepcja kształcenia koncentruje się na wiedzy współczesnej, osadzonej w dyscyplinie wiodącej oraz pokrewnych.
Program jednocześnie zorientowany jest praktycznie. Stąd w sferze nauczania dąży się do zapewnienia kształcenia przy wykorzystaniu udziału praktyków, a w sferze badań – do kontaktu z najlepszymi naukowcami, do utrzymywania wysokich standardów naukowych.
Celem kształcenia jest przygotowanie przyszłych psychologów do planowania i organizowania różnych form interwencji psychologicznej podczas rozwiązywania indywidualnych i społecznych problemów. Opracowana koncepcja jest wynikiem współpracy z interesariuszami wewnętrznymi i zewnętrznymi. Uwzględnia więc aktualne trendy w rozwoju psychologii, własne doświadczenie i wyniki prowadzonych badań naukowych, sugestie interesariuszy wewnętrznych i współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym, jak również zapotrzebowanie na rynku pracy i jest ściśle powiązana z misją, strategią rozwoju i polityką jakości uczelni. W ramach kierunku uczelnia proponuje dwie specjalności, to jest psychologię kliniczną i psychologię społeczno-wychowawczą.
Specjalność psychologia kliniczna przygotowuje teoretycznie i praktycznie do zawodu psychologa w zakresie zdrowia psychicznego w ujęciu klinicznym. W sferze stosowanej, praktycznej, psychologia kliniczna to wykonywanie zawodu psychologa w służbie zdrowia, co komponuje się z profilem przewidzianym dla wnioskowanego kierunku. W ramach tej specjalności absolwent posiądzie wiedzę w zakresie profilaktyki, diagnostyki i terapii zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania, czyli zaburzeń w regulacji stosunków człowieka z jego otoczeniem. Absolwent tej specjalności będzie potrafił między innymi analizować, diagnozować i interpretować procesy i mechanizmy rządzące zjawiskami psychicznymi i zachowaniami człowieka, diagnozować i realizować terapie wybranych problemów i zaburzeń psychicznych, udzielać profesjonalnego wsparcia psychologicznego w rozwiązywaniu kryzysów życiowych oraz przeciwdziałać zaburzeniom zachowania. Po ukończeniu specjalności perspektywy zawodowe to praca, między innymi, w ośrodkach psychoterapii, poradniach młodzieżowych, rodzinnych, małżeńskich i partnerskich, stowarzyszeniach i fundacjach specjalizujących się we wsparciu zdrowia psychicznego, firmach psychoedukacyjnych i prorozwojowych, w sądownictwie i więziennictwie, przychodniach, klinikach i szpitalach psychiatrycznych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
Specjalność psychologia społeczno-wychowawcza koncentruje się wokół psychologii społecznej i psychologii wychowawczej. Absolwent tej specjalności między innymi zna wybrane koncepcje dotyczące funkcjonowania jednostki w relacjach społecznych, opisuje mechanizm agresji i konformizmu oraz prawidłowości poznania społecznego, ma wiedzę na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich typowych wzorów i zaburzeń, potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii społecznej i wychowawczej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, rozumienie zagadnienia z zakresu psychologii relacji międzyludzkich, ze szczególnym uwzględnieniem interakcji wychowawczych zachodzących w środowiskach: rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym i potrafi zaprojektować plan interwencji psychologicznej w kontekście wybranych problemów wychowawczych. Dla osób, które ukończyły specjalność psychologia społeczno-wychowawcza perspektywy zawodowe to praca w: placówkach opiekuńczych, wychowawczych i resocjalizacyjnych, poradniach specjalistycznych, ośrodkach socjoterapeutycznych, domach dziecka, ośrodkach adopcyjnych, ośrodkach pomocy społecznej i instytucjach zajmujących się profilaktyką zaburzeń rozwojowych i patologii społecznych, placówkach i projektach edukacyjnych dla dzieci, młodzieży, nauczycieli, rodziców i wychowawców, ośrodkach interwencyjnych, jednostkach samorządów terytorialnych.
Jednolite studia magisterskie na kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna mają na celu profesjonalne przygotowanie studenta do pracy w zawodzie nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej. Realizacja kształcenia na tym kierunku studiów ma za zadanie wprowadzić studenta w złożony proces budowania swojej wizji profesjonalnego działania i stawania się nauczycielem nastawionym na rozwój swoich podmiotowych dyspozycji i narzędzi profesjonalnego przekazywania wiedzy i umiejętności przyszłym uczniom. Jednym z najważniejszych elementów procesu kształcenia, uwzględnionego w niniejszej koncepcji kształcenia, jest potrzeba wypracowania w studencie potrzebę tworzenia kompetencji nauczycielskich i osobistych w trybie ustawicznym.
Nadrzędnym celem kształcenia na kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna jest przekazywanie studentom uporządkowanej i podbudowanej teoretycznie wiedzy, obejmującej kluczowe zagadnienia oraz wybrane szczegółowe zagadnienia z zakresu pedagogiki oraz wykształcenie w studencie kompetencji praktycznych, które są adekwatną odpowiedzią na teraźniejsze i przyszłe oczekiwania współczesnej szkoły. Absolwent tych studiów będzie potrafił pracować w dynamicznym i zmiennym otoczeniu, rozumiał w prawidłowy sposób nauczycielską misję rozumianą przez pryzmat tworzenia dzieciom właściwego środowiska rozwoju, dzięki któremu i poprzez które będzie ono doceniało i stosowało wartości moralne i edukacyjne jak szacunek, solidarność, sprawiedliwość czy też ustawiczne i kreatywne uczenie się. Ponadto będzie posiadał pogłębione kompetencje diagnostyczne, będzie potrafił w krytyczny sposób odbierać i analizować przyswajaną wiedzę, będzie ze zrozumieniem potrafił analizować materiały edukacyjne, prawne oraz tworzyć programy edukacyjne przy uwzględnieniu innowacyjnych narzędzia dostosowane do odpowiednich możliwości uczniów i ich potrzeb. Absolwent tego kierunku studiów będzie też inicjatorem, mentorem i kierownikiem działań dziecięcych i uczniowskich przez cały czas realizacji procesu kształcenia oraz nauczycielem krytycznego i twórczego myślenia, które w tak wymagającym i dynamicznie zmieniającym się świecie jest kompetencją niezbędną dla każdego człowieka.
Po ukończeniu 5-letnich studiów na kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna absolwent jest przygotowany do skutecznego i efektywnego realizowania zadań wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych wynikających z roli nauczyciela. Absolwent studiów będzie posiadała wiedzę w zakresie:
⦁ klasycznych i współczesnych teorii rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne oraz potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać;
⦁ filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej oraz potrafi ją odnieść do osobowego, integralnego rozwoju dziecka lub ucznia;
⦁ współczesnych interdyscyplinarnych badań nad dzieciństwem dotyczących zagadnienia dobrostanu dziecka;
⦁ głównych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących;
⦁ struktury i funkcji systemu edukacji oraz alternatywnych form edukacji: podstawy, cele, organizację oraz funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych wraz z zasadami realizacji edukacji inkluzyjnej;
⦁ potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci lub uczniów w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, wynikających z opóźnień, zaburzeń lub przyspieszenia rozwoju, oraz uwarunkowanych wpływem czynników środowiskowych i sposobów dostosowywania do nich zadań rozwojowych i edukacyjnych;
⦁ praw dziecka i sposobów ich egzekwowania oraz propagowania w środowisku zarówno przedszkolnym oraz szkolnym (poza przedszkolnym, pozaszkolnym);
⦁ projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych, uwzględniających specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz ich zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych;
⦁ roli nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań dzieci lub uczniów;
⦁ funkcjonowania i dysfunkcji aparatu mowy, słuchu i wzroku oraz prawidłowych nawyków posługiwania się nimi;
⦁ zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, ze szczególnym uwzględnieniem przedszkola i szkoły podstawowej;
⦁ metodyki wykonywania zadań normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej;
⦁ terminologii w języku obcym umożliwiającej komunikację w środowisku zawodowym;
⦁ innowacji pedagogicznych w obszarze wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, inspirujących do planowania i organizacji własnej pracy;
⦁ metodologii badań naukowych stosowanych w dziedzinie nauk społecznych;
⦁ zasad i norm etycznych projektowania i realizacji badań naukowych w zakresie pedagogiki przedszkolnej, szkolnej i alternatywnej;
⦁ ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego;
⦁ zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, ze szczególnym uwzględnieniem przedszkola i szkoły podstawowej, zasad udzielania pierwszej pomocy i odpowiedzialności prawnej opiekuna.
W obszarze umiejętności absolwent będzie potrafił:
⦁ dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogicznej i psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów;
⦁ wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów;
⦁ dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia;
⦁ wykorzystywać technologię informacyjno-komunikacyjną w realizacji zadań dydaktycznych;
⦁ rozwijać kompetencje kluczowe dzieci lub uczniów, w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów;
⦁ tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące dzieci lub uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i uczenia się;
⦁ wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania dzieci lub uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem;
⦁ efektywnie pracować w środowiskach zróżnicowanych pod względem kulturowym oraz z dziećmi z doświadczeniem migracyjnym;
⦁ odpowiedzialnie organizować pracę pozaszkolną dziecka lub ucznia, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku;
⦁ skutecznie wykorzystywać w pracy z dzieckiem lub uczniem informacje uzyskane na jego temat od specjalistów;
⦁ poprawnie posługiwać się językiem ojczystym oraz wykazywać troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci lub uczniów;
⦁ posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz specjalistyczną terminologią;
⦁ rozróżniać orientacje metodologiczne w badaniach naukowych, formułować cele i problemy badawcze, stosować dobór adekwatnych metod i technik, konstruować narzędzia badawcze, opracowywać, prezentować i interpretować wyniki badań, wyciągać wnioski, wskazywać kierunki dalszych badań w obrębie pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Absolwent będzie posiadał kompetencje umożliwiające pracę opiekuńczą, wychowawczą i edukacyjną w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej obejmujące:
⦁ merytoryczne i praktyczne przygotowanie nauczyciela do prowadzenia zajęć z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym;
⦁ warsztat pedagogiczny na temat podstaw teoretycznych oraz praktycznych edukacji
⦁ formułowania celów działania edukacyjnego, stosowania innowacyjnych metod aktywizujących, podstaw opracowywania programów edukacyjnych i terapeutycznych;
⦁ wiedzę na temat procedur postępowania diagnostyczno-terapeutycznego oraz metod diagnozowania pedagogicznego;
⦁ umiejętności organizacyjne;
⦁ znajomość problematyki związanej z nowatorstwem pedagogicznym oraz aktualnymi zmianami w systemie oświaty.
Ponadto absolwent będzie dysponował kompetencjami uprawniającymi go do formowania właściwych zachowań i postaw dzieci lub uczniów, w tym wobec kultury i sztuki, odkrywania i rozwijania predyspozycji i uzdolnień dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, kształtowania u dzieci pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijania aktywności i samodzielności poznawczej, kształtowania systemu wartości i postaw etycznych dzieci oraz rozwijania poczucia przynależności społecznej, projektowania działań zmierzających do rozwoju przedszkola lub szkoły oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji, rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i regionalnego oraz ich wpływu na funkcjonowanie dzieci lub uczniów.
Z kolei zaś w zakresie kompetencji społecznych będzie rozumiał potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych, jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy placówek edukacyjnych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy oraz inicjowania współpracy ze środowiskiem przedszkolnym, szkolnym, lokalnym i regionalnym.
Absolwent studiów na kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna uzyska przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej (klasy I-III szkoły podstawowej) i może być zatrudniony na stanowiskach:
⦁ przedszkolach,
⦁ punktach i oddziałach przedszkolnych,
⦁ w klasach I – III szkoły podstawowej (z uwzględnieniem modelu edukacji zintegrowanej),
⦁ w tym również w przedszkolach i szkołach podstawowych z oddziałami/klasami integracyjnymi oraz w ramach realizacji idei edukacji włączającej.