Organizacja Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia

Elementami struktury Systemu na poziomie uczelnianym są: Uczelniana Komisja ds. Jakości Kształcenia oraz Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia. Na poziomie podstawowej jednostki organizacyjnej Uczelni, struktura tworzona jest przez: Wydziałową komisję ds. jakości kształcenia.

Uczelniana Komisja ds. Jakości Kształcenia

Do zadań Uczelnianej Rady ds. Jakości Kształcenia należy koordynacja działań mających na celu ustawiczne doskonalenie i unowocześnianie procesu kształcenia oraz poprawę warunków jego realizacji, a także monitorowanie i doskonalenie Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia poprzez:

  1. inicjowanie zmian w wewnętrznych aktach prawnych niezbędnych do zapewniania jakości kształcenia;
  2. opracowanie i doskonalenie procedur zapewniania jakości kształcenia w Uczelni;
  3. opiniowanie zgodności prowadzonych i projektowanych programów kształcenia, w szczególności efektów uczenia się, z obowiązującym prawem, Misją i Strategią Rozwoju Uczelni oraz oczekiwaniami interesariuszy zewnętrznych;
  4. formułowanie wytycznych i zaleceń dotyczących działań na rzecz poprawy jakości kształcenia;
  5. sporządzanie raportów wynikowych na podstawie danych z wydziałowych komisji ds. jakości kształcenia oraz przedstawianie wniosków z ich analiz rektorowi i Senatowi Uczelni;
  6. przedkładanie rektorowi opinii i wniosków w zakresie spraw związanych z oceną jakości kształcenia, w tym:
  7. działalności wydziałowych komisji ds. jakości kształcenia,
  8. realizację zadań dotyczących Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia zleconych przez rektora lub prorektora ds. rozwoju;
  9. współpracę z dziekanami wydziałów oraz wydziałowymi komisjami ds. jakości kształcenia;

Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia

Do zadań Pełnomocnika należy w szczególności:

  1. bieżące nadzorowanie funkcjonowania Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia;
  2. koordynowanie prac i współdziałanie z jednostkami Uczelni w zakresie działań związanych z zapewnianiem jakości kształcenia,
  3. przygotowanie corocznego raportu z oceny funkcjonowania Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia

 

 

Wydziałowa komisja ds. jakości kształcenia

Zadania Wydziałowej komisji ds. jakości kształcenia:

  1. współuczestniczenie w tworzeniu i doskonaleniu Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia
  2. opiniowanie nowo projektowanych programów kształcenia;
  3. opiniowanie zmian w programach kształcenia;
  4. analiza i ocena zasad obsady kadrowej poszczególnych kierunków studiów;
  5. przedkładanie dziekanowi opinii i wniosków na podstawie analizy:
  6. opinii pracodawców, uzyskanych na podstawie informacji z rynku pracy,
  7. opinii absolwentów o przydatności nabytych, jak i brakujących elementów z zakresu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w danym programie kształcenia, uzyskanych na podstawie przeprowadzanych ankiet;
  8. analiza wyników ankiet studenckich dotyczących oceny działalności dydaktycznej nauczycieli akademickich realizujących zajęcia w danym semestrze oraz oceny prowadzonych przedmiotów;
  9. ocena stosowanych metod weryfikacji efektów kształcenia;
  10. ocena programów kształcenia pod kątem całkowitego nakładu pracy studenta oraz osiągania założonych efektów kształcenia;
  11. analiza i ocena procesu dyplomowania;
  12. wdrażanie decyzji podjętych przez Uczelnianą Radę ds. Jakości Kształcenia
  13. inicjowanie działań naprawczych związanych z podnoszeniem jakości kształcenia.