Czym charakteryzuje się administracja elektroniczna?
Administracja elektroniczna, czyli e-administracja to ogólna nazwa dla wykorzystania nowoczesnych technologii informatycznych i telekomunikacyjnych do świadczenia usług publicznych. Dzięki niej coraz więcej spraw urzędowych możemy załatwić bez wychodzenia z domu, oszczędzając swój czas i pieniądze.
Dlaczego rozwój e-administracji jest tak ważny?
Digitalizacja dokumentów nie tylko ułatwia ich wyszukiwanie i przechowywanie, ale też daje do nich łatwiejszy dostęp. Dzięki nowoczesnym technologiom ich obieg jest znacząco sprawniejszy, co przekłada się bezpośrednio na szybsze terminy załatwianych spraw. Portale i strony urzędowe, z których korzystają obywatele, ograniczają możliwość popełnienia przez nich błędów podczas składania wniosków, pism, deklaracji itp. Co ważne, administracja elektroniczna ułatwia załatwianie spraw zdalnie, nie tylko tym, którzy nie mają ochoty na wizycie w urzędzie, lecz przede wszystkim osobom niepełnosprawnym, przebywającym za granicą czy – jak ostatnio część z nas się przekonała – będącym na przymusowej kwarantannie. Co ciekawe, jest ona też przyjazna środowisku. Urzędy generują mniej fizycznych, papierowych dokumentów, a petenci rzadziej używają samochodów na dojazdy do nich.
Bezpieczeństwo i optymalizacja dokumentów
Unia Europejska wciąż dąży do ustandaryzowania systemów e-administracji we wszystkich krajach, dzięki czemu załatwianie spraw po przeprowadzce w inny zakątek Europy nie powinno stanowić problemu. Wraz z możliwościami administracji elektronicznej rozwijają się też systemy bezpieczeństwa dokumentów, danych osobowych itd. Załatwiając sprawę, mamy większą prywatność, niż rozmawiając z urzędnikiem przy okienku.